Let's Exchange d Link!

Click me please...

Sunday, October 31, 2010

WORK OR STUDY??

HYEHYE!!bukan main lame lagi blog ni xupdated...hehe..since d first post...ni la baru aku nk stat memblog semule..incik shahril faiz da tdo...saye begitu bosan kerana xd beliau msg2...n terbuka blog juju awi---haha..sape kate xde org bace blog ko?--bru teringat nk update MYLIVINGJOURNAL ni...

KERJA or STUDY?? which you prefer? Most fresh grad student mcm aku ni, mesti akan menemui persimpangan delima ni...antara semangat berkobar2 yang nak meraih master n phD...which is also known as 'value-added'...or juz working...kumpul duit..bagi mak ayah..beli kete n umah...kawin...termasukla aku...and aku dah rasa bende ni due2!

Pecaye atau x?? For the time being, I am an official town planner in a private consultant firm in Kota Kemuning, and also a full time master student of transport planning in UT*~~~harap PTPT* n KPT x detectla....currently...try my best to habiskan my dissertation (eventhough da xtend 1sem n tidak berbuat ape2 dalam sem tersebut) n try my very2 best to give a good performance as a town planner...

Perkare ni berlaku disebabkan my harsh decision masa abis degree dulu...offer master dalam tangan...degree dah dalam genggaman...aim kerjaya??no idea...tp aku sangat2 berminat dalam transport planning...so...tanpe mahu memikirkan perkare2 lain...aku trus further study dalam 'u' y sama aku wat degree...dengan seorang pensyarah yang aku sangat2 respect....aku menyambung master aku. But still...i'm already 23 (that time la)...xkan nk mintak duit dari parents lg? jangan ingat duit PT cukup...haha..so aku keje part time kat piza Taman U. I tell you...its not an easy task when you have to concentrate at two different things in one time...aku seriously lost concentration in my 1st semester...my gosh..aku xpernah masuk dewan xm n tidak menjawab apa2 pada kertas jawapan...di peringkat master, aku buat!

So, in 2nd sem...aku xkeje dah..tobat!aku akan pastikan pointer aku naik pada sem ni...dihujung2 sem 2 (the semester which i should finish my master)...aku apply satu job y kawan aku offer guna degree....di interview...dan aku diterima!! Tanpa memberitahu bos aku yang aku sebenarnya master student..aku terima offer dia. that time aku fikir...'i'm sick of being student! what i'm doing here?will i get job with this master?'

haha...working...happily...on the first month...dan sekarang..dah 7 bulan aku keje...duit xde kumpul 1 sen lg pn...kat mak n abah n adik2..adela kadang2 bejaye bagi (maaf anakmu/kakakmu miskin!)...ni la baru aku nak stat kumpul duit untuk kereta, rumah dan kawin! huh...being an adult is not easy actually...siapa kata dah kerja ada banyak duit? mungkin ada duit (xdela banyak mana pun) tapi..ade baaanyaaaakkk komitmen lain yang perlu kita tanggung....

Moral of the story dari apa yang aku bebelkan panjang2 ni? Aku xmenyesal pun dengan apa yang aku buat...at least, aku juz perlu abiskan dissertation aku for me to get my master...aku dah 7 bulan dalam planning field dan berada di company yang agak bagus perfomancenya..memerlukan 5 bulan lagi untuk aku mendaftarkan diri sebagai graduate member MIP....cuma...kemana hala tuju aku? teruskan cita-cita menjadi transport planner...atau stay dalam planning field (dengan gaji bawah 2k untuk 2 tahun lagi) dalam 8 tahun lagi sehingga aku dapat jadi MIP corporate member?Sigh~~saya tidak ada jawapan untuk ini!

Kepada kawan-kawan yang sedang menyambung master (farra, irfan, afeefah..etc) dan yang bakal menyambung master (atie, cda, cd, mida..etc) selamat mengejar cita2 anda! Master n phD...xrugi diambil...tapi sekiranya betul2 berguna untuk kerjaya impian anda...kerja juga penting...sebab pengalaman merupakan ilmu yang terbaik! So...tepuk dada...tanyalah selera kerjaya impian masing2...Good Luck!!


0 comments:

Post a Comment